1. ALGEMEEN
1.1 Toepasselijkheid
1.1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en/of (af/op)leveringen van LISA en overeenkomsten en/of overige rechtsbetrekkingen tussen LISA en Opdrachtgever, de daaruit voortvloeiende voorzieningen en de daarmee samenhangende werkzaamheden ongeacht of deze krachtens schriftelijke, mondelinge en/of elektronische overeenkomst geschieden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
1.1.2 LISA is te allen tijde bevoegd wijzigingen dan wel aanvullingen in de Algemene Voorwaarden LISA aan te brengen.
1.1.3 De aanduidingen boven de artikelen van deze voorwaarden hebben uitsluitend tot doel de leesbaarheid te vergroten. De inhoud en strekking van het onder een bepaalde aanduiding opgenomen artikel beperkt zich derhalve niet tot die aanduiding.
1.2 Definities
1.2.1 In de Algemene Voorwaarden LISA worden onder meer de navolgende woorden en termen met een hoofdletter geschreven. Alle van de navolgende woorden en termen in het enkelvoud hebben dezelfde betekenis als in het meervoud en vice versa.
1.2.2 Algemene Voorwaarden Derden: Onder Algemene Voorwaarden Derden worden onder meer begrepen de door derden gehanteerde leveringsvoorwaarden, licentievoorwaarden, garantievoorwaarden en overige voorwaarden.
1.2.3 Applicatie Software: De applicatie/toepassing die functionaliteit biedt aan gebruikers. Applicatie Software is een Product.
1.2.4 Back-up: Reserve kopieën van digitale data en/of bestanden.
1.2.5 Datacenter: Een datacenter is een faciliteit waar servers op netwerken kunnen worden aangesloten en dan met name het Internet. Een deel van de Infrastructuur ligt in één of meer Datacenters.
1.2.6 Derden Infrastructuur: Dat deel van de Infrastructuur dat door derden wordt beheerd en/of geleverd via LISA aan Opdrachtgever en waar LISA in beginsel geen controle op kan uitvoeren. Dit is een Derden Product.
1.2.7 Derden Producten: Alle door LISA verstrekte producten en diensten, de daaruit voortvloeiende voorzieningen en de daarmee samenhangende werkzaamheden die afkomstig zijn van derden en waarvan eventuele intellectuele eigendomsrechten, industriële eigendomsrechten en andere rechten in beginsel niet bij LISA berusten.
1.2.8 Fair Use: Het redelijke gebruik door Opdrachtgever van de Producten.
1.2.9 Fixed Price: Zoals nader omschreven in artikel 7.3.
1.2.10 Fouten: Zoals nader omschreven in artikel 6.2.
1.2.11 Gebruikers: Het maximaal aantal gebruikers dat middels Opdrachtgever gebruik maakt van de Applicatie Software, zoals overeengekomen tussen LISA en Opdrachtgever.
1.2.12 Hosting: Het aanbieden, Onderhouden van en toegang verschaffen tot webruimte voor het opslaan van informatie, afbeeldingen, of andere inhoud, zoals Applicatie software, op de LISA Infrastructuur dan wel Derden Infrastructuur welke zijn geplaatst in Datacenters.
1.2.13 Infrastructuur: De verzameling informatie- en communicatietechnologische voorzieningen zoals software en hardware inclusief bekabeling die gebruikt worden voor dataverwerking en/of telefonie. Dit kan zijn LISA Infrastructuur, Derden Infrastructuur, Opdrachtgever Infrastructuur, en Publieke Infrastructuur
1.2.14 Identificatiegegevens: Log-in-naam, passwords, adresseringsgegevens en/of andere codes.
1.2.15 LISA: LISA Hockey B.V. en diens rechtsopvolgers dan wel een aan LISA Hockey B.V. verbonden onderneming of partner die de rechtsbetrekking met Opdrachtgever aangaat en de Algemene Voorwaarden LISA van toepassing heeft verklaard.
1.2.16 LISA Infrastructuur: Dat deel van de Infrastructuur dat door LISA wordt beheerd in zijn Datacenter(s) en waar LISA controle op kan uitvoeren.
1.2.17 LISA Producten: Alle door LISA verstrekte producten en diensten, de daaruit voortvloeiende voorzieningen en de daarmee samenhangende werkzaamheden die niet afkomstig zijn van derden en waarvan eventuele intellectuele eigendomsrechten, industriële eigendomsrechten en andere rechten bij LISA berusten.
1.2.18 Nacalculatie: Zoals nader omschreven in artikel 7.4.
1.2.19 Onderhoud: Zoals nader omschreven in artikel 4.2.
1.2.20 Opdrachtgever: Een ieder die verzoekt en opdracht geeft tot (af/op)levering van Producten.
1.2.21 Opdrachtgever Infrastructuur: Dat deel van de Infrastructuur dat door Opdrachtgever wordt beheerd en waar Opdrachtgever controle op kan uitvoeren.
1.2.22 Procesdata: De binnen de SaaS door Opdrachtgever ingevoerde gegevens en/of de door derden ingevoerde gegevens.
1.2.23 Producten: Alle door LISA verstrekte LISA Producten en/of Derden Producten, de daaruit voortvloeiende voorzieningen en de daarmee samenhangende werkzaamheden. SaaS en het al dan niet bijbehorende webdesign vallen onder Producten.
1.2.24 Publieke Infrastructuur: Dat deel van de Infrastructuur dat door derden wordt beheerd en/of geleverd en waar LISA geen enkele controle op kan uitvoeren. Het Internet valt hieronder.
1.2.25 SaaS: (Software as a Service) omvat het door LISA direct en/of indirect (middels derden) via Hosting beschikbaar stellen van Applicatie Software.
1.2.26 Support: Zoals nader omschreven in artikel 2.1.
1.2.27 Voorschot: Zoals nader omschreven in artikel 7.5.
1.2.28 Web-hosting: Een Product dat bestaat uit het ontwikkelen, hosten, Onderhouden en/of Supporten van Producten en/of de website van Opdrachtgever.
1.2.29 Werkdagen: Normale Nederlandse werktijden (9.30-17.00 CET) en dagen (maandag t/m vrijdag) uitgezonderd nationale feestdagen.
1.3 Overeenkomsten
1.3.1 Een overeenkomst tussen LISA en Opdrachtgever waarvoor geen nader contract en/of nadere duur is overeengekomen heeft een duur van 5 (vijf) jaar indien (af/op) levering betrekking heeft op een Product, zoals doch niet beperkt tot Onderhoud en Support, waarvoor periodiek een bedrag in rekening wordt gebracht. Indien deze overeenkomst niet dan wel niet-tijdig wordt opgezegd, vindt voortzetting van deze overeenkomst plaats telkenmale voor de duur van 1 (één) jaar, tenzij anders overeengekomen.
1.3.2 Opzegging van de overeenkomst, als omschreven in artikel 1.3.1, vindt plaats door middel van een aangetekende brief die uiterlijk 40 (veertig) dagen dan wel enig andere overeengekomen termijn voordat de verlenging van de overeenkomst in werking treedt door de wederpartij is ontvangen.
1.3.3 Ieder der partijen is gerechtigd de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen, indien de in gebreke zijnde partij ook na schriftelijke sommatie stellende een redelijke termijn, in gebreke blijft haar verplichtingen na te komen.
1.3.4 LISA heeft overigens het recht, met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst, middels een buitengerechtelijke verklaring de overeenkomst en/of de aanbiedingen geheel of gedeeltelijk te beëindigen dan wel te annuleren, indien voor Opdrachtgever faillissement of surseance van betaling wordt aangevraagd dan wel Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard of surseance van betaling wordt verleend. In deze gevallen is elke vordering van LISA op Opdrachtgever direct en volledig opeisbaar.
1.3.5 Na het einde van de overeenkomst, om welke reden dan ook, kan Opdrachtgever geen rechten meer aan de overeenkomst ontlenen, onverlet latende het voortbestaan van de verplichtingen van partijen die naar hun aard bestemd zijn om voort te duren na het einde van de overeenkomst, zoals doch niet beperkt tot de verplichtingen omtrent eigendomsrechten, geheimhouding en concurrentiebeding.
1.4 Medewerking/Informatieplicht Opdrachtgever
1.4.1 Alle opdrachten worden door LISA uitgevoerd op basis van de door Opdrachtgever aan LISA kenbaar gemaakte gegevens, informatie, wensen en/of eisen.
1.4.2 Opdrachtgever zal LISA alle medewerking verlenen en steeds tijdig alle, voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst, nuttige en noodzakelijke gegevens en/of overige informatie verschaffen. Opdrachtgever zal instaan voor de juistheid van deze gegevens en/of overige informatie.
1.4.3 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gegevens, informatie, wensen en/of eisen niet, niet tijdig en/of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van LISA staan, of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft LISA in ieder geval het recht op beëindiging of ontbinding van de overeenkomst of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst en heeft LISA het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
1.4.4 Indien zich tussentijds wijzigingen dan wel nieuwe feiten mochten voordoen in eerder ter beschikking gestelde gegevens, informatie, wensen en/of eisen, zal LISA te allen tijde gerechtigd zijn, in overleg met Opdrachtgever, de overeenkomst aan deze nieuwe omstandigheden aan te passen dan wel te ontbinden of te beëindigen.
1.5 Geheimhouding/Concurrentiebeding
1.5.1 LISA en Opdrachtgever verbinden zich over en weer tot geheimhouding van alle gegevens en informatie over elkaars organisatie, leden, klanten, bestanden en Producten, waarvan partijen kennisnemen bij werkzaamheden ten behoeve van elkaar of ten behoeve van cliënten van Opdrachtgever. Gegevens en informatie mogen slechts gebruikt worden ter uitvoering van de tussen partijen gesloten overeenkomst.
1.5.2 LISA is gerechtigd de naam en het logo van Opdrachtgever of diens leden waaraan rechten op de Producten zijn verleend op de LISA website en/of een referentielijst te plaatsen en deze aan derden ter informatie beschikbaar te stellen.
1.5.3 Opdrachtgever zal gedurende en tot 12 (twaalf) maanden na het beëindigen of ontbinden van de overeenkomst geen directe dan wel indirecte zakelijke, arbeids- of andere gelijksoortige relaties aangaan met enig medewerker van LISA, behoudens schriftelijke toestemming van LISA.
1.5.4 Bij overtreding van het bepaalde in artikel 1.5.3, is Opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling een direct opeisbare boete van € 50.000,- (vijftigduizend euro) per overtreding verschuldigd, onverminderd het recht van LISA om vergoeding van de volledig geleden schade te eisen.
1.6 Aansprakelijkheid
1.6.1 De totale aansprakelijkheid van partijen zal, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid, met inachtneming van dit artikel, beperkt blijven tot vergoeding van directe schade en dan tot maximaal het bedrag van driemaal de voor die overeenkomst bedongen prijs (exclusief BTW) met een maximum van € 250.000,- (tweehonderdvijftig duizend euro), waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
1.6.2 Indien de overeenkomst tevens uit een duurovereenkomst bestaat, met een looptijd van meer dan 1 (één) jaar en de aansprakelijkheid van LISA vloeit voort uit deze duurovereenkomst, wordt de bedongen prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (exclusief BTW) daadwerkelijk betaald door Opdrachtgever aan LISA op basis van de duurovereenkomst voor 1 (één) jaar (zijnde het jaar waarin de schade zich heeft voorgedaan) met een maximum van € 250.000,- (tweehonderdvijftig duizend euro).
1.6.3 LISA heeft zich ter zake van schade verzekerd. LISA is in ieder geval niet aansprakelijk voor verdere schade en zal deze verdere schade ook niet vergoeden, die Opdrachtgever uit hoofde van de met LISA gesloten overeenkomst, hoe en uit welke hoofde dan ook ontstaan, zulks met inbegrip van mogelijke aanspraken op Opdrachtgever van derden, mocht lijden, dan door deze verzekering gedekt wordt en daadwerkelijk vergoed vermeerderd met LISA’s eigen risico, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
1.6.4 De totale aansprakelijkheid van LISA voor schade door dood of lichamelijk letsel zal in geen geval meer bedragen dan € 1.000.000,- (één miljoen euro), waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
1.6.5 Aansprakelijkheid van LISA voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, vernietiging of zoekraken van bestanden en/of gegevens, vertragingsschade, geleden verlies, schade veroorzaakt door het gebrekkig verschaffen van informatie en/of verlening van medewerking door Opdrachtgever, schade door bedrijfsstagnatie of vorderingen van derden op Opdrachtgever, is nadrukkelijk uitgesloten.
1.6.6 Buiten het in artikel 1.6 genoemde geval rust op LISA geen enkele aansprakelijkheid voor schadevergoeding, ongeacht de grond waarop een actie tot schadevergoeding zou worden gebaseerd.
1.6.7 De aansprakelijkheid van LISA ontstaat slechts indien Opdrachtgever LISA, onverwijld en deugdelijk, schriftelijk in gebreke stelt, daarbij stellende een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming en LISA ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat LISA in staat is adequaat te reageren.
1.6.8 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever binnen 60 (zestig) dagen na het ontstaan van de schade LISA daarvan schriftelijk per aangetekend schrijven op de hoogte stelt en daarbij die maatregelen treft waardoor de schade zoveel mogelijk wordt beperkt.
1.6.9 Opdrachtgever vrijwaart LISA van alle aanspraken van derden, zoals maar niet beperkt tot leden van Opdrachtgever, wegens aansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product, systeem dan wel dienst door Opdrachtgever aan een derde, zoals maar niet beperkt tot zijn leden, (af/op)geleverd en welk product, systeem dan wel dienst mede bestond uit hetgeen door LISA is afgeleverd. 1.6.10 LISA aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade van welke aard dan ook, ontstaan door Derden Producten, die LISA aan Opdrachtgever heeft (af/op)geleverd. Indien mogelijk zal LISA zijn rechten tot het vorderen van schadevergoeding bij de leverancier van het Derden Product in kwestie overdragen aan Opdrachtgever. 1.6.11 LISA is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook die het gevolg is van het niet-tijdig verstrekken van Support, Onderhoud of andere werkzaamheden.
1.7 Niet-toerekenbare Tekortkoming
1.7.1 Geen der partijen is gehouden tot nakoming van enige verplichting, indien zij daartoe verhinderd is ten gevolge van een omstandigheid die niet aan haar schuld te wijten is, noch krachtens de wet, rechtshandeling of de in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt. Onder voornoemde omstandigheden vallen eveneens omstandigheden die buiten de macht van LISA liggen en bedrijfsrisico’s van LISA, zoals doch echter niet beperkt tot tekortkomingen van toeleveranciers van LISA, het niettijdig beschikbaar zijn van noodzakelijke gegevens, informatie en/of specificaties, wijzigingen in dergelijke verstrekte gegevens, niet geheel kloppende specificaties en/of functionele omschrijvingen van Derden Producten en/of door derden geleverde producten, brand, explosie, uitvallen van elektriciteit, storingen in netwerken, DDos (Distributed denial-of-service)-aanvallen, overstroming, ziekte, gebrek aan personeel, arbeidsconflicten, ongelukken, daden van overheidswege, de onmogelijkheid om een vereiste vergunning of toestemming te verkrijgen, materiaal schaarste en/of diefstal.
1.7.2 Indien de niet-toerekenbare tekortkoming van tijdelijke aard is, kan LISA de overeenkomst opschorten totdat de desbetreffende situatie zich niet meer voordoet, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
1.7.3 LISA behoudt het recht, indien zich een niet-toerekenbare tekortkoming voordoet, om betaling te vorderen voor reeds verrichte prestaties die LISA voor het bekend worden van de niet-toerekenbare tekortkoming reeds had verricht.
1.7.4 Indien de niet-toerekenbare tekortkoming van één der partijen gedurende meer dan drie maanden voortduurt, hebben beide partijen afzonderlijk het recht de overeenkomst te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn betreffende de ontbinding.
1.8 Toepasselijk Recht en Geschillenregeling
1.8.1 Op alle door LISA met Opdrachtgever gesloten overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing, tenzij partijen schriftelijk anders overeengekomen zijn. Partijen verklaren nadrukkelijk dat het Weens Koopverdrag niet van toepassing is.
1.8.2 Geschillen zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde Nederlandse rechter Midden-Nederland, zittingsplaats Almere.
1.8.3 Het voorgaande zal, zonder afstand te doen van enig recht, geen belemmering vormen voor partijen voor het treffen van conservatoire rechtsmaatregelen en/of om een procedure in kort geding aanhangig te maken bij de daartoe bevoegde Nederlandse rechter MiddenNederland, zittingsplaats Almere, alvorens zich tot de SGOA te wenden (of in afwachting van het arbitrale vonnis), om zodoende hun bestaande rechten veilig te stellen.